Tuesday, December 25, 2012

Houdini 3 - världens starkaste schackmotor i Fritz gränssnitt


Houdini 3 - världens starkaste schackmotor i Fritz gränssnitt
2012/10/29 - Under 2009 Robert Houdart, en belgisk byggnadsingenjör arbetar kärnkraftverk och astronomi, wiled bort sin tid att vänta på ett teleskop spegel genom att skriva ett schackprogram. Till allas överraskning det visade sig vara den starkaste motorn runt. Nu version tre är ute och kommer snart att finnas tillgängliga från ChessBase. Vi frågade författaren att förklara uppkomsten av denna märkliga schackmotor.


Intervju med Robert Houdart, författare Houdini
Robert, du är inte i första hand en programmerare. Vad exakt är din bakgrund?
Min huvudsakliga akademiska bakgrund ligger faktiskt i strukturmekanik och värmeöverföring. Jag tog examen från universitetet 1991 och sedan fortsatte med att arbeta för Tractebel Energy Engineering, i utformningen av de belgiska och svenska kärnkraftverk. För åtta år mitt jobb var att designa nukleära rörledningssystem som var resistenta mot jordbävning och kraschar flygplan. För att vi utvecklat några nya beräkningsmetoder med fina namn som "Twin Mode Rotation" och "Adaptive Modal Summering".

Efter denna period jag gått vidare till en helt annan sektor, affärssystem kallas "Customer Relationship Management". Sedan 1999 har jag utvecklat två CRM-applikationer "eLink" och "Efficy" som används idag av vissa 25.000 personer, främst i Europa. Medan jag har aldrig haft någon formell programmering utbildning, jag har alltid programmering, sedan jag var 13 eller 14 år gammal. Det är i mitt blod och jag har alltid fått en "programmering" touch till vad yrkesverksamhet jag var upptagen i.
Så hur kom du plötsligt upp med Houdini, som var från början ett mycket starkt schackprogram?
Sedan mitten av 1980-talet har jag mer eller mindre konstant skrivit schack tillhörande programvara som en hobby - vare sig det schackmotorer eller ett program för att skriva ut schack diagram på en matrisskrivare för magasin Leuven schackklubb. Jag har skrivit flera privata motorer, oftast inte alltför starka och inte mycket komplett.

Att arbeta med sitt teleskop projekt - mer om det inom kort
Arbetet med Houdini startade 2009. På den tiden jag väntade på spegeln av en stor teleskop projekt jag var förlovad i. Spegeln var signifikant försenad, och jag var på ett sätt söker ett utlopp för den kreativa energi som byggde upp. Jag började med den här idén att bygga den bästa schackmotor att jag kunde - och jag var hjälpt mycket av den öppna kultur som har kommit med Internet. Du vet, två decennier sedan var du tvungen att uppfinna alla delar av en schackmotor från noll (och jag har gjort min beskärda del av det), men idag är vi i en situation där tekniker, idéer och exempel finns tillgängliga på internet. Du kan kalla det en mognadsfas i datorn schack scenen - som en motor författare som du inte längre skyldiga att sitta i hörn uppfinna hjulet. Datorn schack Wikipedia, några starka öppen källkod motorer och diskussioner om Internetforum om tekniker schack programmering och idéer gör design och utveckling av en stark motor mycket enklare än, säg, 20 år sedan.
Vad är hemligheten bakom Houdini, som gör det så starkt?
Två nyckelbegrepp: bra utvärdering och ännu bättre selektivitet. Det är självklart att bra utvärdering av en position är nyckeln till en bra schackmotor. Houdini är förmodligen den bästa motorn för att utvärdera bit rörlighet och utrymme kontroll på tavlan. Den har en mycket balanserad bedömning i alla faser av spelet. Jag har alltid försökt att koppla Houdini utvärdering sannolikhet för att vinna spelet. Till exempel när Houdini 3 visar en 1,00 utvärdering i mitten spelet har en 80% chans att vinna matchen mot en lika stark motståndare till kontroller blitz tid. Jag tror att detta är en mycket användbar del av motorn.
Selektivitet är en annan viktig funktion i Houdini. Precis som en mänsklig spelare, ser en motor inte alls flyttar till samma djup. Potentiellt bra drag undersöks uttömmande, medan uppenbarligen svagare drag ges endast en snabb, ytlig blick. Vissa drag undersöks 40 eller 50 skikt djupa, andra bara fem. Houdini har en god förmåga att identifiera vilka rör sig i positionen har viss potential. Det liknar den instinkt och erfarenhet av en stark mänsklig schackspelare - titta på bara en handfull rör sig i en position, kasta nästan omedelbart och utan att tänka på 30 andra rörelser.

Denna förmåga - eller "instinkt" om man så vill - har betydligt förfinats och optimerats i varje version. Jämfört med Houdini 1,03 lade Houdini 1.5ai mer bredd i sökningen, identifiera mer potentiellt intressanta drag. Houdini 2,0 lagt till en förbättrad taktisk lager till bredden av Houdini 1.5A, konvertera mer av potentialen i "intressanta" drag. Houdini 3 ger nu ytterligare djup till hela denna sökträd. Detta förklarar också varför Houdini är redan mycket stark kontroll blitz tid: dess "instinkt" gör det väljer bättre drag, även om tiden är mycket begränsad.
Hur mycket skyldig dig till andra program och programmerare? Har ni samarbetar med någon, fick du några råd och hjälp?
Som jag nämnde tidigare är Internet-samfundet en stor källa till inspiration och information som nu finns tillgänglig i sekunder skulle ha tagit åldrar att samla 20 år sedan. Annat än datorn Chess Wiki, vilket är en fantastisk resurs för alla blivande schackmotor utvecklare måste jag kreditera Lutfisk öppen källkod motor, som var inspirationen till flertrådade genomförande av Houdini och IPPOLIT öppen källkod motor som gav en hel rad av sök-och utvärderingsmetoder. Utvecklingsarbetet sker helt av mig själv, men jag är med stöd av människor från hela världen som skickar idéer till förbättringar, ofta positioner som Houdini inte fungerar bra. Vissa fans även har donerat hårdvara för motorprovning. Det är fantastiskt hur stödjande samhället har varit under de senaste två åren.

För att utveckla det hjälper att jag har varit en anständig schackspelare själv (runt 2250 under 1990-talet). Det hjälper att bedöma svagheter och till Device bättre utvärdering termer för att rätta till dem.
Vilka är de specifika styrkor Houdini - bortsett från det faktum att det kan slå alla sina konkurrenter i en-mot-en matcher? Chess amatörer och proffs är mer intresserade av hur det kan specifikt hjälpa dem.
Houdini bygger på Rybka arvet i den meningen att det ger korrekt och användbar bedömning i nästan varje schack position som förekommer i spel. Det är bra för att öppna förberedelser och obduktion analys. Det kommer att visa dig exakt (och utan nåd) vad som gick bra och vad som gick fel i dina spel - från att öppnas slutspelet.
Houdini är mycket bra att försvara svåra lägen (även mot andra ledande motorer), och dess taktiska förmåga är bokstavligen super-människa. Jag har alltid försökt att hålla stilen Houdini ganska aggressiv - det konsekvent har den lägsta dra bland alla motorer i betyg listor. Mot 3000 + motståndare Houdini har en lägre dra takt som vad du kan följa den genomsnittliga human GM-turnering.
Kan du visa oss några exempel på hur Houdini kommer med intressanta och användbara idéer som andra schackmotorer inte kan hitta?
Det mest imponerande resultatet jag har sett från Houdini var i TCEC matchen mot Rybka ungefär 18 månader sedan. Det var kort efter utgivningen av Houdini 1.5A, och Martin Thoresen organiserade denna roliga match - typ av icke-officiella världsmästare - på några mycket starka hårdvara med klassisk tidsstyrning. Spelen kan följas i direktsändning på Internet, så jag såg hur detta spel utvecklat - Houdini offrade en bonde, två bonde, tre brickor i en queen-mindre mellersta spel, till slut vinna matchen i övertygande sätt. Under spelets jag var inte säker alls på att det vi såg var en lysande spel - och inte några obskyra fel jag hade kvar i motorn ... Jag tror inte att någon annan motor kunde ha spelat detta spel så Houdini gjorde . Blandningen av aggressivitet med superb taktisk och positionella utvärdering gör detta förmodligen den bästa motorn spelet någonsin - särskilt mot en tidigare fem gång Computer Chess världsmästare. Det är detta mycket intressant video som har publicerats om spelet, som uttrycker mycket väl vördnad och förundran av prestanda.

Här är spelet för att spela på vår JavaScript ombord:


Here is the game to replay on our JavaScript board:


Lär dig mer om denna öppning!
Sicilianska försvar med 2.c3 - Alapin Variation
av Sergei Tiviakov
Finns i ChessBase Shop
Rybka 4,0-Houdini 1.5a0-1
B22TCEC S1 Elite Match01.2011
1.e4 c5 2.c3  f6 3.e5  D5 4.  f3  C6 5.  C4  B6 6.  b3c4 7.  c2  C7 8.  e2 G5 9.e6 dxe6 10.  xg5  e5 11.d4  XE2 + 12.  XE2 e5 13.dxe5  xe5 14.  xh7  G7 15.  G5  d7 16.  A3  d3 17.  XD3 cxd3 + 18.  XD3  a4 19.f3 A520.  e4 f5 21.  F2 b5 22.  c2 b4 23.cxb4  f7 24.bxa5  xa5 25.  d2  D8 26.  b4  e5 27.  FD3  b5 28.  e1  C529.  xe5  xe5 30.f4  f6 31.  e1  XD3 + 32.  XD3  xd333.a4  c8 34.a5  c2 35.  d2  xb2 36.a6  e4 37.  A3  xg238.a7  b1 + 39 .  e2  A8 40.  e1  d4 41.  a2  b3 42.  G3  e6 43.  F1  c5 44.  e2  d7 45.  F1  b4 46.  e1  d647.  F2  XF4 48.h4  h6 49.  F1  b1 + 50.  e1 e5 51.h5 f452.  d2 +  C7 53.  C2 +  B6
0-1
Ladda PGN
Planerar du att fortsätta arbetet med programmet, fortsätta att göra det starkare och mer användbar för schackspelare? Eller kommer du i något skede återgå till teknik och astronomi?
Jag älskar schack och programmering, så vad bättre sätt att uttrycka detta än att skapa och förbättra ett schackspel motor som används av tusentals schack fans över hela världen. Efter mycket krävande lanseringen av Houdini 3 Jag hoppas att ta lite ledigt för familjen och gå ut observera stjärnor och planeter med den stora teleskop. Men tidigt 2013 Jag börjar igen arbeta för Houdini 4.
Så hur stark är den nuvarande versionen, som ChessBase släpper nästa vecka?
Från den första offentliga versionen av maj 2010 har jag nu kunnat lägga ungefär 150 Elo styrka förbättring. Det är mer än 50 poäng per år, en ränta någon mänsklig GM skulle vara nöjd med. Det är glädjande att se tillbaka på denna utveckling, eftersom varje Elo punkt som vinns representerar en hel del kreativitet och hårt arbete. Jag verkligen inte förvänta sig i 2009 att Houdini skulle dominera scenen schackmotor i flera år, men nu när vi är på denna punkt är jag glad för att fortsätta drömmen.
Copyright Houdart / ChessBase
Bilder på Robert Houdart av Jan Lagrain av Schaakfabriek
En oslagbar kombination: världens starkaste schackmotor
körs på världens finaste schack gränssnitt

Ge efter för magin av detta program! Endast två år sedan Houdini schackmotor stormade till toppen av rankinglistorna, och har sedan dess varit den obestridda nummer ett schackmotor i världen. Hemligheten bakom framgången: Houdini introducerar ren magi i spelet schack! Motorn på belgiska programmerare Robert Houdart hittar trick på platser där de andra motorerna kan se någonting.
Den nya versionen, Houdini 3, går ännu längre, vilket ger schack världen med ännu en ökning i spelstyrka: minst 50 Elo poäng, tack vare en mängd förbättringar i sina sökalgoritmer. De yttrar sig på olika sätt, i olika faser av spelet. I öppningen Houdini 3 visar en ännu mer subtil förståelse av utrymme och verksamhet, i middlegame programmet fläckar snabbare än tidigare när delar är i fara att bli dominerad, och i slutspel rätt utvärderingar och lösningar på problem hittas mycket tidigare tack till en snabbare, djupare sökning. Under denna nya utveckling och finjustering av motorn Houdini lekte, tro det eller ej, tio miljoner spel tester!
Houdini 3 levereras med den senaste djupa Fritz 13 schack gränssnitt och därmed ställer till ditt förfogande alla de utbildningskrav och analys funktioner världens premie schackprogram. Ingår i paketet är en ettårig klassiker medlemskap till schack-servern Playchess.com, online-tillgång till världens största analys databas "Låt oss kolla" * och användningen av ChessBase Engine Cloud.
Houdini 3 omfattar:

Den Houdini 3 motor
Den DeepFritz 13 användargränssnittet i Windows Office 2010 Standard
Den DeepFritz 13 databashanteringssystem
Klassisk medlemskap Playchess.com i tolv månader
Den ChessBase Engine Cloud
Den ChessBase "Låt oss kolla"-funktion (till 2015/12/31)
En databas med över 1,5 miljoner spel
Houdini 3 Standard multiprocessor versionSupports upp till sex kärnor och fyra GB hash + 12 månader Playchess.com (klassisk)
ISBN 978-3-86681-336-6 - EAN 4027975007229. Pris: 79,90 €
Houdini 3 Pro multiprocessor version
Stöder upp till 32 kärnor och 256 GB hash + 12 månader Playchess.com (klassisk)
ISBN 978-3-86681-337-3 - EAN 402.797.500.723-6. Pris: 99,90 €
Systemkrav: Minimum: Pentium III 1 GHz, 1 GB RAM, Windows Vista, XP (Service Pack 3), DirectX9 grafikkort med 256 MB RAM, DVD-ROM-enhet, Windows Media Player 9 och tillgång till Internet för att aktivera programmet, Playchess . com, vi kollar, Motor Cloud och uppdateringar. Rekommenderas: PC Intel Core i7, 2,8 GHz, 4 GB RAM, Windows 7 (64 bitar) eller Windows 8 (64 bitar), DirectX10 grafikkort (eller kompatibelt) med 512 MB RAM eller mer, 100% DirectX10 kompatibelt ljudkort, Windows Media Player 11, DVD-ROM-enhet och Internetanslutning för att aktivera programmet, Playchess.com, vi kollar, Motor Cloud och uppdateringar.
Houdinin 3 kommer att finnas tillgängliga nästa vecka - se upp för ytterligare meddelanden
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=8591

No comments:

Post a Comment