Tuesday, December 25, 2012

Chess Game analyse met behulp van Chess Engines


Chess Game analyse met behulp van Chess Engines
Part One

Translated at Dutch by Google translation
Schaakspel Analyse
Met behulp van ChessBase Motoren
(Part One)
door Steve Lopez
De schaken software "explosie" in de loop van de laatste vijftien jaar heeft veel positieve voordelen voor schakers, niet de minste daarvan is de mogelijkheid om een ​​spelletje schaak spelen wanneer ze maar willen. Je hoeft niet te wachten op een wekelijkse schaakclub vergadering of een schaakspel naar het park in de hoop op het krijgen van een casual game te maken.

Maar het belangrijkste kenmerk voorzien in bijna alle schaken software pakketten is vaak de meest over het hoofd gezien: de mogelijkheid om een ​​schaakengine het analyseren van uw games en bieden gepersonaliseerde informatie over hoe u uw spel te verbeteren.
De hele reden dat ik mijn eerste PC opgekocht het begin van 1990 was de toegang tot deze zeer functie te krijgen. Ik had het schaken en het bestuderen van schaakboeken voor jaren, maar had nooit de ervaring van iemand kijken naar mijn spel en toont me waar ik verkeerd ging. Nadat ik kocht een PC en een aantal schaken software, en begon ze te gebruiken om mijn games te analyseren, heb ik veel geleerd over mijn eigen tekortkomingen als speler. Ik uiteengezet om deze problemen en mijn resultaten op het bord dramatisch verbeterd corrigeren.
In deze korte serie artikelen ga ik je laten zien hoe om hetzelfde te doen. Hoewel de specifieke stap-voor-stap instructies zijn van toepassing op het gebruik schaken motoren binnen de ChessBase Chess Programma-interface (gebruikt byFritz, Hiarcs, Junior, Shredder, Rybka, enz.), de principes die we zullen bespreken van toepassing op alle schaak spelen programma dat heeft de mogelijkheid om spellen te analyseren. In het eerste artikel verkennen we de basisprincipes van het opzetten en het gebruik van spel-analyse functies met behulp van de "Volledige analyse" functie in de ChessBase geproduceerde spelen programma-interface. Het tweede artikel bespreekt met dezelfde interface "Blundercheck" eigenschap die ook complete game analyse geeft met de output die in een wat meer complexe (maar ook nuttiger) vorm. In het laatste artikel, zullen we praten over de praktische toepassing van feedback een schaakprogramma's, bijvoorbeeld hoe u deze informatie gebruiken om u te helpen verbeteren van uw eigen spelen vaardigheden.

Als u wilt dat top-notch analyse van uw schaken motor, zijn er enkele dingen die je wilt doen voordat je schaakprogramma. Voer geen andere programma's terwijl je schaken motor te analyseren - u verzwakking van de motor door dit te doen. Deze suggestie is mede begrepen alle "achtergrond" (dwz "Terminate and Stay Resident") programma's die u zou kunnen worden uitgevoerd, zoals schermbeveiliging, anti-virus programma's, "crash bewakers", enz.
De volgende stap is het lanceren van uw schaak spelen programma (zoals hierboven vermeld, zullen we de ChessBase geproduceerde spelen programma's te gebruiken voor dit artikel). Hit F3 om de lijst met beschikbare schaakmotoren toegang en degene die u wilt gebruiken te kiezen; we Fritz gebruiken in dit artikel.
 
Volledige analyse
Nadat u hebt geselecteerd uw schaken motor zijn er een paar verschillende manieren om door te gaan. Een daarvan is om te gaan om het spel een database de lijst, dubbelklikt u op het spel dat je wilt analyseren (om het te laden in de belangrijkste schaakbord scherm) en ga dan naar het menu Extra, selecteer "Analyse" uit het menu, en vervolgens op "Volledige analyse "in het submenu. Ik heb deze procedure niet aanbevelen voor een paar redenen. Ten eerste, je bent niet in staat om het volledige gamma van "Volledige analyse" opties door gebruik te maken van deze methode. Ten tweede, moet u niet vergeten om het spel handmatig op te slaan in een database nadat de analyse is voltooid.
In plaats daarvan raad ik u de volgende procedure (die eigenlijk bespaart u toch een paar stappen). Eerst laden van de database waarin u hebt opgeslagen het spel dat je wilt analyseren - hit F12 om het spel lijst te openen en, indien de juiste database niet is weergegeven, gaat u naar het menu Bestand / Openen / Database om de juiste te kiezen een. Nadat u hebt geladen van de juiste database, vind hier de game die u wilt analyseren in de lijst en met een klik op het - dit zal de cursorbalk plaats over het spel om deze te markeren in de aanbieding. Ga dan naar het menu Extra, kies "Analyse", en dan "Volledige analyse" in het submenu. Door dit te doen zal de volgende dialoog:

Er is een eerlijke beetje van alles om hier te overwegen! Deze dialoog kunt u de tijd instellen parameters en de controle van de output van de analyse uw schaken motor. Hoewel deze dialoog zou kunnen ontmoedigend op het eerste, het is echt vrij eenvoudig te gebruiken. Laten we eens kijken naar de verschillende secties van deze dialoog en te onderzoeken wat deze opties doen.

Berekening tijd en drempel
De eerste dingen die je moet overwegen zijn de "Berekening tijd" en "Threshold" opties. Als algemene regel geldt, hoe meer tijd u toestaan ​​dat uw schaken motor naar de diepere berekenen ("verder vooruit") het eruit zal zien in een positie - en u zult daardoor beter analyse voor terug. Er zijn echter mogelijke nadelen voor het instellen van de rekentijd te hoog of te laag.
Eerst moeten we begrijpen wat Berekening tijd eigenlijk betekent. De waarde in dit vak wordt gegeven in seconden. Als u deze waarde voor, zeg, "30", betekent dit dat je schaken motor moet (theoretisch) te analyseren elke beweging van het spel voor ongeveer dertig seconden gemiddeld. In de praktijk echter is het niet op deze manier. Het instellen van een waarde van "30" betekent niet dat het programma stopt de analyse als het hits de dertig tweede merk en neerzetten van de beste variatie het kan worden gevonden in het spel score. Wat het wel betekent is dat wanneer de dertig tweede merk is bereikt zal het programma een analyse van de huidige laag diepte voltooid voordat deze analyse en verder gaat met de volgende stap. Als het programma is net begonnen, laten we zeggen, de tiende lagen op de achtentwintig tweede merk is het misschien nodig twee minuten of langer voordat het klaar is de evaluatie van dat tienste laag en gaat door naar de volgende stap.

Dus we kunnen zien waarom het instellen van de rekentijd parameter te hoog kan een nadeel zijn - het zou kunnen vereisen vele, vele uren voor de berekening van het programma om haar analyse te voltooien. Echter de parameter te laag (bijvoorbeeld een waarde van "5") kan het programma om een ​​volledige wedstrijdanalyse compleet zeer snel (binnen enkele minuten), maar de kwaliteit van het programma voorstellen zal heel laag.
Een adequate instelling zal variëren van machine tot machine en vereist wat experimenteren van uw kant te ontdekken. Game analyse door een schaakspel motor is best 's nachts gedaan - dat het gaat om uren duren voordat een programma om fatsoenlijke kwaliteit analyses (zes uur is niet een onredelijke tijd). De truc is om een ​​comfortabel analysetijd te vinden zonder koppelverkoop uw computer up voor tien, twaalf of meer uur. Begin met de waarde "60" (zoals afgebeeld hierboven). Als u vindt dat uw programma is de analyse voltooiing vrij snel (zeg, binnen twee uur voor een 40-move game), wil je de rekentijd naar boven tegen het lijf. Echter, als je begint het analyseproces, naar bed gaan, komen terug in acht uur, en het programma is nog steeds het analyseren van de middenspel van een 40-move game, moet u de berekening tijdparameter dienovereenkomstig te verminderen.

Drempel wordt in stappen van 1/100ste pion - met andere woorden, een drempelwaarde "1" is gelijk aan 0,01 pionnen. Drempel kunt u bepalen hoeveel de analyse van de schaak-motor levert en de omstandigheden waaronder zij zal u een betere zet. Zoals het analyseert, zal het programma elke positie te evalueren in het spel en vind de beste zet in elke positie. Het zal toewijzen een numerieke waarde aan elke positie (dat wil zeggen "Als Wit speelt deze variatie, hij zal beter worden met 0,75 pionnen").
Threshold geeft aan het verschil tussen de beste speelwijze het schaken motor vindt en de beweging die daadwerkelijk werd gespeeld in het spel. Bijvoorbeeld, als u de drempelwaarde op "50", zal het programma een alternatief variatie in alle gevallen waarin de beste speelwijze (in het programma schatting) beter is dan de feitelijke verhuizing door een half-pion of meer .
Dus welke waarde moet u toewijst aan Threshold? Als je een beginnende schaker adviseer ik een waarde van "100", dit zal het programma leiden om te laten zien tactische blunders waar je verloren concreet materiaal (bijvoorbeeld een pion of meer). Het is onwaarschijnlijk dat een beginnende speler in staat zou zijn om te begrijpen waarom een ​​bepaalde beweging is beter door een fractionele pion waarde en beginnende spelers moeten hoe dan ook concentreren op tactiek, dus een instelling van "100" zal heel mooi werk door te laten zien tactische fouten die je 've gemaakt.
Voor gemiddelde tot gevorderde spelers die ik over het algemeen raden een waarde van "30". Sterke schakers en de computer schaken deskundigen meestal waarderen het verlies van een tempo als gelijkwaardig aan ongeveer een derde van een pion. Met de waarde "30" geeft dit soort tijd verliezen positiefouten (evenals andere belangrijke fouten van een positionele aard).

Sommige spelers maken gebruik van zeer lage waarden (zoals "1"), maar ik denk niet dat dit als zeer gunstig. Tenzij je het spelen van een "perfect game" (alsof zoiets echt heeft bestaan), kunnen de meeste van de bewegingen die u speelt worden overtroffen door een schaakspel motor door 0,05 tot 0,10 pionnen, en dat is gewoon te dicht een scheerbeurt van waaruit de meeste menselijke spelers kunnen ontlenen significant voordeel.

Andere opties
Nadat u hebt ingesteld de "Berekening tijd" en "Threshold"-parameters, is het tijd om verder te gaan naar de andere wisselt in deze dialoog. De "Annotaties" box kunt u kiezen uit verschillende vormen die de annotaties kan nemen. Laten we beginnen onderaan de lijst. "Erase oude aantekeningen" betekent precies dat - het programma verwijdert alle bestaande annotaties in het spel score. Als u eerder handmatig hebt toegevoegd van tekst, symbolische of grafische commentaar op een spel (of hebben gekozen een andere eerder geannoteerde spel), het controleren van deze doos zal leiden tot dergelijke commentaar te wissen - dus verstandig dit rondje gebruiken.
Terug te gaan naar de top van de lijst, "Verbose" betekent dat het programma zal een aantal eenvoudige taal verbale commentaar toe te voegen aan het spel. Het is belangrijk om hier op te merken dat dit commentaar is zeer rudimentaire - het programma zal een negen-paragraaf proefschrift niet aanlevert aan waarom je niet naar behoren omgaan met Maroczy je tegenstander Bind pion structuur. We tonen een voorbeeld van verbale van het programma commentaar een beetje later.

"Grafische" betekent dat het programma zal gekleurde pijlen en pleinen weer te geven op het bord waar het dit nodig acht commentaar nodig. Dit duurt gewoonlijk in de vorm van het tonen van zwakke pleinen (door het kleuren van hen) of de controle van een vierkant (bijvoorbeeld, zou je zien veel pijlen op een geïsoleerde pion, die de stukken die zijn aanvallende en verdedigende dat pion).
"Training" laat het programma creëerde een getimede training vraag op kritische punten in het spel. Deze zijn meestal in de vorm van tactiek problemen, waarbij je gevraagd wordt om de beste zet in een positie te vinden. Merk op dat het programma niet zal deze vragen in elk spel te maken - in mijn ervaring die ik heb gezien ze een keer gemaakt in elke twintig-vierentwintig spellen die ik heb het programma geanalyseerd.

Referentie Databank
In de bovenstaande illustratie, zult u merken dat "Opening referentie" is te zien in een halve toon en is niet beschikbaar. Dit komt omdat ik niet aanwijzen van een "Reference database" voordat ik schiep de afbeelding. U wijst een dergelijke databank door te klikken op de "Referentie-DB"-knop (zichtbaar aan de onderkant van de dialoog) en het selecteren van een database. Het selecteren van de "Opening referentie" optie laat het programma de gevestigde openen variaties laten vallen van andere games in je spel score zoals hieronder weergegeven:

In deze illustratie is te zien waar het programma heeft toegevoegd drie alternatieve varianten om het spel (net zoals je vaak ziet in het schaakspel boeken en tijdschriften) en heeft zelfs aangewezen de verhuizing 5 ... e6 als een "theoretische novelty" (die doesn ' t betekenen dat 5 ... e6 noodzakelijk was een goede zet, maar dat de verhuizing niet werd gevonden in de wedstrijden van de referentie-database).
Merk op dat bij het kiezen van een referentie database die de database je kiest moet een opening sleutel die eraan verbonden zijn, zodat deze functie goed te laten werken hebben. Ik heb ook geconstateerd dat de functie werkt het beste als de referentie-database is een bevattend games alleen op de opening die in het spel worden geanalyseerd - anders het programma af en toe druppels in annotaties heel vroeg in het spel die van andere, niet-gerelateerde openingen.
U kunt ervoor kiezen een of alle van de opties onder "Annotaties"; kiezen voor een niet "teniet" een van de anderen.

De keuzerondjes weergegeven in de "Side" box spreken voor zich - u kunt ervoor kiezen om het schaken motor te analyseren beide spelers 'beweegt of alleen de bewegingen van een speler. Mijn sterke suggestie is dat je altijd kiezen "Beide" - het programma zal werken veel beter als je dat doet, en het is altijd gunstig voor u om te zien hoe je tegenstander kon zijn eigen spel hebben verbeterd door straffen je fouten.
U kunt kiezen uit maar een optie onder "Side"; plukken een optie hier voorkomt dat u van het kiezen van een van de anderen.
Tot slot komen we bij de "Storage"-opties. "Vervangen" betekent dat het programma zal fysiek je spel te vervangen in de database met de nieuwe, geannoteerde versie (bijvoorbeeld, als je met het programma te analyseren Game # 320 in de database, zal de oude Game # 320 worden overschreven door de nieuwe versie). "Append" betekent dat het programma zal het spel toe te voegen aan de database, "overstag gaan het op" als de laatste wedstrijd op de database spel lijst (bijvoorbeeld, je bent het analyseren van Game # 320 in een 2474 spel database. Het programma analyseert zal Game # 320, laat de huidige onaangeroerd # 320, en voeg de analyse van spel naar de database als de 2475 ste wedstrijd op de lijst). Het nadeel van het gebruik Append is dat je twee keer eindigen met hetzelfde spel in de database, een keer in zijn oorspronkelijke vorm en een tweede keer in zijn geannoteerde vorm.
 
Begin Analyse
Nadat u de parameters instellen en de geselecteerde opties in deze dialoog, klik op "OK" en het schaken motor zal beginnen analyseren van je spel. De schermweergave verandert van het "spel lijst" venster naar het hoofd schaakbord scherm. De verhuizing momenteel geëvalueerd wordt gemarkeerd in het Notatie venster door een donkere cursor. Als je de procedure voor een paar minuten zul je merken iets interessants: het programma start het analyseren van aan het einde van het spel en werkt terug door de zetten. Aangezien het programma vindt een betere varianten zal plaats ze in het spel score als re-playable variaties. Als het analyse proces is voltooid, zal het programma terug te schakelen naar de database "spel list" scherm (als u gestart met het analyseproces uit de lijst met spelletjes zoals ik hierboven aanbevolen) met de cursor bar aandacht voor de nieuw-geannoteerde spel - dat is hoe je ' ll weet dat het proces is voltooid.
Wanneer de analyse is voltooid, dubbelklikt u op het spel score om het spel te laden. U zult merken dat het programma vaak symbolische commentaar gebruikt om te laten zien van de evaluaties van de door haar voorgestelde variaties en de bewegingen eigenlijk speelde. Om de analyse te begrijpen, moet u weten wat deze symbolen betekenen:

U kunt zien hoe veel beter de aanbevolen lijn is door het vergelijken van de evaluatie van de verhuizing daadwerkelijk gespeeld met de evaluatie van voorgestelde het schaken motor variatie:

We zien hier een interessant fenomeen: het schaken motor soms een zwakkere lijn om een ​​punt te illustreren. In deze grafiek zien we dat de verhuizing daadwerkelijk gespeeld, 18.cxd5 bladeren Wit met een ruime voorsprong. Maar had White gevangen Black's d5-pion met de Toren in plaats daarvan (18.Rxd5), dan zou hij zijn vertrokken met slechts een gelijk spel na het antwoord van zwart 18 ... a5.
Hier is een screenshot van de Notatie venster, zodat u een idee van de aard van het commentaar dat een schaakspel motor zal in de ChessProgram interface:

Je kunt zien dat de tekst commentaar (gemaakt omdat we gekozen voor "verbose" als een "Annotatie" optie) is zeer kort en is vooral bedoeld om onze aandacht te vestigen op interessante en / of cruciale punten in het spel. Soms tekst beschrijft de toepassing van een beweging (zoals het geval is met de noten dan zeven zet White's en twaalfde stap Black's). In andere gevallen van het programma tekst commentaar waarschuwt ons gewoon punten waar een speler zit in de problemen (21 en 23 bewegingen White's). En soms zal het programma gebruik maken van tekst om erop te wijzen plaatsen waar een speler zou kunnen hebben verbeterd zijn spel (zoals de wijziging in White's 31e zet).
Nu we weten hoe de "Volledige analyse" optie werkt in de Chess Programma-interface, zullen we een manier te onderzoeken om "fine-tunen" de analyse en haal nog meer specifieke informatie, zij het in numerieke plaats van verbale vorm. Deze "Blundercheck" optie analyse worden toegelicht in het tweede artikel van deze serie.

(Part Two)
door Steve Lopez
In het eerste artikel van deze serie hebben we de "Volledige analyse" functie in de ChessBase ChessProgram interface (gebruikt door Fritz, Hiarcs, Rybka, Junior, en Shredder). Met deze functie kunt u het analyseren van uw games en zal een aantal algemene informatie over waar u hebt misgegaan in je spel. Een tweede analyse vorm heet "Blundercheck" en is in veel opzichten vergelijkbaar met de "Volledige analyse"-functie. "Blundercheck" analyseren uw games en laten zien waar u (en uw tegenstander) fouten gemaakt, maar zijn output is in de numerieke plaats van verbale vorm. Dit is de traditionele manier van het weergeven van schaken analyse, het is rond ooit sinds de eerste commerciële pc-schaken-software zijn intrede in de jaren 1980. Dit traditionele numerieke analyse is, in vele opzichten, een veel preciezere analysemethode in dat het zal u tonen de exacte (tot 1/100ste van een pion) verschil tussen de beweging die u gemaakt en de aanbevolen beweging die het schaken motor bepaalt beter. In plaats van een symbolische annotatie, waaruit blijkt dat u in algemene termen hoe veel beter een aanbevolen variatie is, zal de numerieke evaluatie u precies laten zien hoe uw verhuizing en de aanbevolen lijn afwijken.

Blundercheck
De naam "Blundercheck" impliceert dat het programma alleen zal u tonen grote fouten, maar dit is niet het geval. Deze analyse-modus was oorspronkelijk bedoeld als een manier voor gevorderde spelers om hun eigen analyse te controleren, bijvoorbeeld een schaakspel schrijver kon een spel annoteren en te gebruiken "Blundercheck" om eventuele fouten in zijn variaties te zien zijn als een middel om "dubbele controle" zijn werk voor "blunders" in zijn analyse. Maar "Blundercheck" is veel nuttiger als een middel voor de gemiddelde spelers om een ​​nauwkeuriger beeld van wat het schaken motor te laten zien te krijgen.
Laten we eerst zien hoe het opzetten en gebruik de "Blundercheck" functie, dan zullen we descibe het motorvermogen. Net als in het vorige artikel voor "Volledige analyse", dan volgen we dezelfde eerste stappen om naar het "Blundercheck" dialoog. Na de lancering van uw ChessProgram-interface, druk F3 en selecteer het schaken motor die u wilt gebruiken voor analyse. Na het selecteren van de motor, druk op F12 om de spellenlijst te openen. Als de juiste database niet wordt weergegeven, gaat u naar het menu Bestand en selecteer Openen / Database en het gebruik van het bestand te selecteren dialoog te navigeren naar de juiste map en database-bestand. Dubbelklik op de bestandsnaam om de database te openen.
Nadat de lijst van games wordt weergegeven, single-klik op het spel dat je wilt analyseren, dit zal de zwarte cursorbalk plaats over dat item in de lijst met spelletjes. Ga nu naar het menu Extra, selecteer "Analyse" en vervolgens op "Blundercheck" om de volgende dialoog weer te geven:


Sommige delen van deze dialoog zullen bekend zijn aan u (nadat u het eerste deel van deze serie te lezen). We hebben al gesproken over "Side te analyseren", maar ik zal nog eens herhalen mijn sterke aanbeveling om altijd "Beide" - het programma werkt veel beter in deze modus en het zal ook u te waarschuwen voor fouten die je tegenstander maakte (en die u zou hebben gestraft).
"Opslag" werd ook besproken in het vorige artikel.
"Output" is een nieuwe functie die uniek zijn voor de "Blundercheck" functie. "Aantekeningen maken als tekst" betekent dat de lijnen van de te spelen schaken motor beveelt zal worden gepresenteerd als tekst annotaties - dat wil zeggen, ze zullen strikt worden weergegeven als tekst en wordt niet automatisch speelbaar op het schaakbord als je beoordelen het spel. Bijgevolg Istrongly raden de andere optie: "Annotate als variaties". Dit zorgt ervoor dat het schaken motor aangeraden lijnen worden gepresenteerd als speelbaar variaties (zoals ze worden weergegeven wanneer u "Volledige analyse") - u zult in staat zijn om de variaties op het schaakbord te spelen als je later bekijken van het spel.

De "Tijd" instelling is hetzelfde als "Calc. Tijd" in "Volledige analyse"-modus en dezelfde aanbevelingen gelden hier. Een optionele instelling hier is "Depth", de motor zal altijd analyseren om de laag diepte die u in dit vak - nooit minder, nooit meer. De "Tijd" en "Depth"-instellingen zijn wederzijds exclusief, kunt u een of het ander, maar nooit beide. Mijn aanbeveling is het gebruik van de "Tijd" instelling in plaats van "Diepte", met behulp van de laatste zal vaak resulteren in kortere variaties die krijgen afgekapt tijdens "forcing"-lijnen (zoals in een reeks van controles of captures).
"Threshold" werkt "Blundercheck"-modus precies zoals zij doet in "Volledige analyse" en dezelfde aanbevelingen gelden hier.

Een reeks selectievakjes volgt "Threshold" en geeft u een goed stukje van vrijheid in de manier waarop de schaakengine zal de uitgang weer te geven. "Schrijf vol variaties" is een tweak interessant. Het aanvinken van dit vakje betekent dat het schaken motor een complete variant weer te geven (met moves voor beide zijden) wanneer zij constateert een verbetering ten opzichte wat jij of je tegenstander eigenlijk gespeeld in je spel. Als u het vinkje dit vakje, zal het programma alleen de eerste stap wanneer hij iets beter is dan het eigenlijke spel. Het zien alleen de eerste stap is niet erg bevorderlijk voor de gemiddelde speler, je zult vaak merken dat je de vraag "Waarom was dat een betere zet?" Daarom moedig ik u aan houden dit vakje aangevinkt, zodat je de "follow-up" verhuist naar die betere eerste stap van te zien.

"Erase oude aantekeningen" werkt als het doet in "Volledige analyse" en is van toepassing op eerder geannoteerde games, zal het programma alle eerdere aantekeningen uit de gamescore.
"Training" werd beschreven in het vorige artikel, maar kan het programma getimede training vragen, als onderdeel van haar analyse te genereren. Dit kan gebeuren ongeveer elke twintig tot vierentwintig wedstrijden op het gemiddelde.

"Store evaluatie" moet zeker worden gecontroleerd: het laat het programma zijn numerieke evaluaties toe te voegen aan de variaties het voegt in de gamescore. Dit selectievakje uitschakelt eigenlijk verslaat het hele doel van de "Blundercheck"-functie voor de gemiddelde speler. De optie om deze numerieke evaluaties weg te laten is opgenomen in de eerste plaats voor grootmeester-level spelers die zijn vermoedelijk in staat om deze evaluaties te maken op hun eigen.

"Check hoofdlijn" vertelt het programma om de bewegingen die daadwerkelijk in het spel gespeeld door de twee spelers te evalueren. Dit moet altijd worden gecontroleerd. De doos voor "Check variaties" is voor spelers die willen de schaakengine "double-check" eventuele afwijkingen ze handmatig hebt toegevoegd aan de gamescore, deze box is handig voor schrijvers / annotators die wensen om de motor te controleren hun werk voor fouten.
Nadat u hebt ingesteld uw parameters in deze dialoog, klikt u op "OK". Het programma zal overschakelen naar de belangrijkste schaakbord scherm, springt u naar de laatste zet van het spel (zoals beschreven in het vorige artikel), en gaan analyseren. Het zal terug te gaan door het spel, het toevoegen van variaties en numerieke analyse op de punten waar het vindt een betere speelwijze. Als het programma klaar is met het analyseren van het spel zal het terugkeren naar het spel scherm waar je het spel opnieuw gemarkeerd met een zwarte cursorbalk zien. U kunt nu dubbelklikken op dit spel om het te laden en de geanalyseerde spel te zien:


Merk op dat Fritz (de schaak-motor gebruikt om deze bijzondere spel te analyseren) heeft variaties op vijf punten in het spel waar het gevonden een betere zet voor beide spelers (op basis van de 'Threshold' instelling verstrekt bij de analyse parameters werden ingesteld) geplaatst. Het is interessant op te merken de enige tekst annotatie voorzien: "Laatste boek move". Dit betekent dat 4.Be2 de laatste stap die werd gevonden in de opening boek dat geplaatst is wanneer de analyse werd gestart. Black's antwoord, 4 ... a6, werd niet gevonden in de opening boek.
Om het schaken motor numerieke analyse te begrijpen, laten we een kijkje nemen op een van de varianten te voorzien:



De analyse is in verwijzing naar het zeventiende zet Black's (17 ... exd5). De numerieke analyse wordt altijd gegeven vanuit het standpunt van White's standpunt, positieve cijfers betekenen dat de positie gunstig is voor de Wit, terwijl negatieve getallen betekenen dat de positie was beter voor zwart. In dit geval zien we dat White een voordeel van 94/100ths van een pion (0,94) genoten na feitelijke verhuizing Black van 17 ... exd5, wat betekent dat Wit is bijna een volledige pion vooruit naar het oordeel van het schaken motor. Maar Zwarte kon zijn verbeterd op deze door het spelen van 17 ... bxc3. Het programma gaat op het geven van een aanbeveling variatie in waarvoor hij de beste spelen voor beide partijen. Na deze opeenvolging van bewegingen, die eindigt met 22.Qc4, zou White nog steeds genoten van een voordeel van 44/100ths van een pion - maar let op dat dit voordeel is veel minder dan na het eigenlijke spel zet. Met 17 ... bxc3, White was bijna een volle pion vooruit, maar in de variatie na 17 ... bxc3, White's voordeel zou zijn geweest dan een halve pion. Black zou hebben verminderd, White's voordeel door precies een halve pion (0,94 tot 0.44 = 0.50) had hij speelde de bisschop capture plaats.

Het nummer "13" na numerieke de variatie oordeel vertelt ons hoe diep het zoeken ging voor het schaken motor aangekomen bij de gegeven evaluatie. In dit geval, de motor geanalyseerd positie na 17.d5 tot een diepte van dertien lagen (halve zetten) om te komen tot de conclusie hoe Black zou hebben verbeterd zijn spel.

We kunnen gemakkelijk zien hoe nauwkeurig deze informatie vergeleken met de output van "Volledige analyse". Terwijl "Volledige analyse" is een beetje beter leesbaar, "Blundercheck" geeft ons meer exacte informatie. We weten precies hoeveel beter de voorgestelde variatie is in vergelijking met de verhuizing daadwerkelijk gespeeld, en we weten ook precies hoe diep de motor gezocht om te komen tot de evaluatie. Bijgevolg "Volledige analyse" is zeer geschikt voor begin of onervaren spelers, terwijl gemiddelde en gevorderde spelers zullen genieten en profiteren van de precisie analyse die door "Blundercheck".

In de laatste aflevering in deze serie, zullen we leren hoe we de motor gegevens van toepassing zijn op de taak van het verbeteren van onze eigen schaakspel te spelen.

(Deel III)
door Steve Lopez
In dit stuk, de laatste tranche van een drie serie artikelen gaan we kijken naar hoe je een schaakspel motor (zoals Fritz, Rybka, Shredder, Junior, en Hiarcs) te gebruiken om u te helpen verbeteren schaken. Dit zal niet een software-handleiding op zich, we zullen niet kijken naar "klik op x om y gebeuren" instructies, omdat we bedekt die in de vorige twee artikelen. We zullen in plaats daarvan worden na te gaan hoe je de output gegenereerd door spel analyse functies om u te helpen verbeteren van uw schaken te gebruiken.
Iemand heeft eens gezegd dat "de eerste stap in de richting van kennis is om toe te geven iemands onwetendheid", die uitspraak is zeker van toepassing hier. Om te kunnen profiteren van het hebben van een schaak-motor analyseert uw games moet u eerst naar de (mogelijk pijnlijk) erkenning dat er veel over schaken, dat je niet weet, maar moeten leren maken. In de loop der jaren heb ik gesproken met meer dan een schaaksoftware gebruiker die analyse functies die worden gebruikt als een "ego booster", het bewonderen van de bewegingen die de schaker motor als "correct", terwijl het negeren van de sub-par bewegingen (of gewoon blunders) die de software gedetecteerd. Die benadering zou "kippensoep voor de ziel", maar is een echte verspilling van een waardevolle schaken verbetering tool. Voor de berekening van het meeste voordeel van de motor-analyse van uw eigen spellen, moet je eerst toegeven aan jezelf dat je schaken moet worden verbeterd - er is geen andere manier.

In feite is het hele proces op basis van het idee dat je al hebt besloten dat er iets mis is met uw schaken en u wilt de problemen op te lossen. Wat we nu moeten doen is te verduidelijken van het proces: hoe zullen we gebruik maken van de motor-gegenereerde analyse om te verbeteren?

In tegenstelling tot wat een aantal software-bedrijven willen doen geloven, geen enkel stuk van het schaken software is op zichzelf gegarandeerd je schaken resultaten te verbeteren. Ik realiseer me dat meer dan een paar spelers zijn op zoek naar een "wondermiddel": een boek of een stuk software dat zal uit zichzelf al, maakt de speler een soort van "instant master". Sorry, maar dat is een ijdele hoop, het is gewoon niet gebeuren. Wat wij als spelers, als leerlingen, hoeft te doen is het vinden van een manier om schaken studie en schaken praktijk te integreren in een methode voor verbetering. In feite is dat (en het harde werk het met zich meebrengt) is de sleutel tot steeds beter in schaken.
Laten we eens kijken een beetje meer goed naar dit idee. Verbetering bij schaken is eigenlijk een drie-stappen-cyclus van processen:
Praktijk
Analyse
Studeren
Niemand stukje software zal u helpen in alle drie gebieden. Schaken spelen programma's blinken uit in het helpen van u met de praktijk (je kunt games spelen wanneer je maar wilt) en analyse (u kunt ook beschikken over motoren uw games te analyseren op uw gemak). Hoewel sommige schaak spelen programma's bevatten tutorials over verschillende aspecten van het schaakspel, worden deze meestal gericht op absolute beginners of onervaren spelers. Voor hoger niveau instructie geschikt voor gemiddelde spelers, moet u zich te wenden tot boeken en gespecialiseerde schaken training software. Dit brengt ons bij een ander belangrijk punt. Schaakboeken en schaken software sluiten elkaar niet uit elkaar, het is makkelijk genoeg om te schaken boeken en software te combineren, met behulp van het beste van beide media een effectieve training regime te ontwikkelen. We zullen terugkeren naar dit idee in een korte tijd. Maar eerst moeten we de "leercyclus" te onderzoeken om de drie processen te begrijpen.

Praktijk verwijst naar een schaakspel dat je speelt. In het kader van de leercyclus "praktijk" betekent niet alleen games die "tellen niet mee" (zoals wedstrijden tegen een computer of onvoorbereid games die je speelt op een schaakclub of tegen een vriend). "Practice" verwijst naar de praktische toepassing van de bestaande schaken kennis; dat wil zeggen het toepassen van wat je weet onder eigenlijke spel omstandigheden. Iedere keer als je een potje schaken (in tegenstelling tot het oplossen van tactiek puzzels of "mate in x" problemen, enz.) je nu wat je weet. Dat is wat we bedoelen met "oefenen".

Analyse betekent kijken naar uw games nadat je ze speelt, de herziening van hen om fouten in je spel te ontdekken. Hoewel het is altijd leuk om te kijken naar de drie verhuizing combinatie die je tegenstander Rook gewonnen en kon je de laatste game die je gespeeld te winnen (en wij allemaal graag de dingen die we deden goed bewonderen), is het belangrijker om te kijken naar de rest van de spel om te zien of we iets beter hadden kunnen doen. Het is ironisch dat schaken een reputatie als een spel voor egoïsten heeft, want er zijn weinig andere bezigheden die vereisen dat men zo hard zelfkritisch als schaken eisen.
Studie is precies wat het woord al zegt: het proces van het leren van nieuwe technieken om je tekortkomingen te corrigeren. "Studie" kan betekenen het lezen van een boek over positionele schaken, het oplossen van tactieken problemen vanuit een schaakspel CD, en / of het spelen van grote schakers, het is elke actie die we ondernemen om onze kennis van de "bouten en moeren" van de juiste manier te verhogen schaken.
In theorie is de leercyclus werkt als volgt: je speelt een paar spelletjes, te analyseren (hetzij zelf of met de hulp van een sterkere speler of computer schaken motor), identificeren van de zone (s) waar je spel moet worden verbeterd, en dan spullen je studie naar het verbeteren van de tekortkomingen die je hebt ontdekt. In de praktijk echter, zal de drie processen van de leercyclus vaak de neiging om elkaar overlappen. Zo kan er een bepaalde dag, waarin ik een paar schaken spelletjes te spelen met vrienden, hebben een schaakspel motor analyseren van een vorige game van mij, lees drie of vier pagina's van een schaakboek, spelen via een klassiek spel of twee uit een database, en het oplossen van een half dozijn problemen vanuit een tactiek training CD. Maar de "cyclus" is nog steeds zo in beide richtingen. We oefenen onze schaken door te spelen, daarna het analyseren van de spelletjes te herkennen gebieden waar we moeten verbeteren, en vervolgens bestuderen lesmateriaal om te proberen te verbeteren in die gebieden tekort.

Hoewel het niet in deze drie artikelen, heb ik aangenomen dat je al weet hoe om games te spelen tegen je schaakcomputer (dwz de "Practice"-proces in onze leercyclus). De eerste twee artikelen van deze serie heeft laten zien hoe u uw games met behulp van een schaakspel motor (de "Analyse"-proces) te analyseren. Dit artikel biedt een aantal adviezen over hoe de kloof tussen "Analyse" en "Studie" overbruggen - met andere woorden, hoe om te kijken naar uw motor-geanalyseerd spelletjes om te bepalen waar je spel moet werken. Deze laatste stap is echt niet moeilijk - het is gewoon een kwestie van weten wat te zoeken.
Je moet eerst begrijpen dat de analyse van slechts een van uw eigen spellen niet zal het lukken, in feite, het is niet genoeg om zelfs analyseren van een half dozijn of een dozijn. Je moet echt een minimum van twintig analyseren tot vijfentwintig van uw eigen spellen om het proces van het spotten van uw tekortkomingen te beginnen.
Welke games moet je een schaakspel motor te analyseren? De meesten van ons spelen meerdere spellen op een vergadering (of tegen menselijke verzet of tegen een computer tegenstander), dus het is meestal niet mogelijk om een ​​schaakprogramma analyseren van alle van hen (tenzij er genoeg van een kloof tussen uw schaak spelen sessies in staat te stellen een programma om ze allemaal te analyseren). Als je speelt meer games dan een programma kan analyseren, is het voordeliger om een ​​schaakengine het analyseren van uw verliezen in plaats van je wint - te beginnen met uw verliezen en als u klaar bent met het analyseren van hen en hebben nog tijd, laat de motor het analyseren van uw overwinningen starten met de hardere die (behalve de twintig beweging verplettert tegen nieuwelingen voor dood slotte, als je de moeite om een ​​speelmodule ze te analyseren helemaal niet).

Toen ik spelletjes te kiezen voor een schaakspel motor te analyseren, heb ik de neiging om te zoeken naar spellen waarin ik weet niet precies waar ik fout ging. Als ik hang een stuk door onvoorzichtigheid (of domheid), dat is niet een geweldig spel voor analyse doeleinden, aangezien ik al weet waar ik verpest. Maar als mijn tegenstander wint een stuk als gevolg van een vijf-move combinatie die hij geëxecuteerd, ik moet kijken naar dat spel om te zien wat ik zou anders hebben gedaan om te voorkomen dat het krijgen van de kans voor die vijf-mover.
Nadat u hebt verzameld een behoorlijk aantal van de geanalyseerde games (in de twintig tot vijfentwintig spel zoals hierboven vermeld), moet u kijken naar analytische het motorvermogen te bepalen waarom je verloren die spellen. En je nodig hebt om te kijken naar de "big picture", de algemene dingen die je verkeerd doet. In plaats van te kijken naar kleine, specifieke dingen met betrekking tot een individueel spel, bent u op zoek naar belangrijke trends die lijken te keren voorkomen in je spel te spotten. Er zijn twee belangrijke gebieden om te kijken naar hier: het hoe en het waar. Verliest u spelletjes tactisch of positioneel? En is dit over het algemeen gebeurt in de opening, het middenspel of het eindspel? Dit zijn de belangrijkste aanwijzingen die je zult gebruiken om te bepalen wat je moet studeren.

Dit is de reden waarom ik persoonlijk de voorkeur aan "Bludercheck"-modus te gebruiken in plaats van "Volledige analyse" modus wanneer ik een schaakspel motor beoordelen mijn games. Zoals beschreven in het vorige artikel, "Blundercheck" biedt een meer precieze maatregel als gevolg van de numerieke aard van haar output.
We kunnen dit illustreren door naar een bijzonder voorbeeld van "Blundercheck de" output:

Zoals we in het vorige artikel van deze serie, het eerste nummer van de uitgang Fritz "verwijst naar de evaluatie van de werkelijke positie van het spel (in dit geval na Black spellen 17 ... exd5). Terwijl u een geanalyseerd spel is het heel gebruikelijk om deze waarde swing te zien heen en weer een beetje tussen het geven van het Witboek van de voor-of toe te wijzen aan Black. Het is gebruikelijk om White te zien met een 0,30 pion voordeel nadat hij beweegt, dan is Black met een 0,25 voordeel na zijn verhuizing, dan White krijgt een 0,25 voordeel weer nadat hij beweegt. De waarde zal de neiging hebben om heen en weer slingeren over beide zijden van de 0,00 mediaan merk.

Maar dan op een bepaald punt in het spel dingen zullen beginnen te gaan slecht voor u: je tegenstander het voordeel te krijgen en te houden. Het is belangrijk voor u om te kijken hoe hij doet dit. Is uw positie uitgehold een beetje op een moment? Heeft hij beginnen met een 0,25 pion voordeel dat wordt dan een 0,40 voordeel, dan is een 0,50 voordeel, dan 0,70, dan gelijk aan 0,90, en dan is hij opeens wint materiaal dat brengt u een pion en een half of twee pionnen (of meer!) Achter?

Als dat het geval is, moet je je studie concentreren op de strategie of "positionele" schaken. Je laat je tegenstander te "accumuleren kleine voordelen" (als de grote Wilhelm Steinitz het genoemd), die uiteindelijk leiden tot een overweldigende positie, waarin hij in staat was te vinden of maak een tactische schot dat je achter in materiaal (en bleef je daar).

Aan de andere kant, zou je koken samen met een fatsoenlijke positie als WHAM! - Je geraakt met een verhuizing of combinatie die kost je materiaal (en het spel). Uw tegenstander numerieke evaluatie springt plotseling op een 2.00 of 3.00 of 5.00 voordeel, wat betekent dat hij een tactische bom op je laten vallen. Dit betekent dat je nodig hebt om tactieken te leren hoe je je tegenstander te voorkomen van het krijgen van in dat schot (dat wil zeggen om te leren "zien aankomen" en reageren voordat het te laat is) te bestuderen.
Laten we nu eens omdraaien. Laten we zeggen dat je bent degene die accumuleren kleine voordelen, whittling van je tegenstander de positie van 0,10 of 0,30 per keer. Maar dan is de evaluatie begint te gaan tegen je, vallen naar beneden dichter en dichter bij 0,00 met elke beweging. Dit betekent dat je "zittend op je positie" te lang - je hebt opgedaan een 1,00 voordeel (of beter) positioneel, maar u niet aan de tactische schot dat zal naaien dingen in uw voordeel te leveren. Dit op zijn beurt maakt het mogelijk je tegenstander uit te kronkelen van de netto-je geweven. Als dat is wat er gebeurt, moet u waarschijnlijk tactieken problemen te bestuderen om uw kansen te herkennen aan de verpletterende slag te gaan, die zal het ijs van het spel (in feite, zul je waarschijnlijk zien dit reeds in de analyse van de schaken motor. Hij analyseert de actuele bestuursfunctie als zijnde 0,90 in uw voordeel, maar biedt een variatie die wordt gewaardeerd op iets als 2,05, wat betekent dat je kon een pion winnen had je speelde de combinatie die de motor laat in haar aanbevolen variatie).

Dus moet u op de "eb en vloed" van uw spellen zien door onderzoek van de numerieke evaluaties om te bepalen hoe je tegenstander je te verslaan. Je zult waarschijnlijk zien "trends" hier: dezelfde algemene ding zal de neiging hebben om het spel gebeuren na spel. Dit op zijn beurt zal u tonen of je moet vooral strategie of tactiek (zoals besproken in de voorbeelden hierboven) te bestuderen.

Beide voorbeelden vaak (doorgaans, maar niet altijd) van toepassing op het middenspel. Maar er zijn natuurlijk andere onderdelen aan het schaakspel. Laten we zeggen dat je de woorden zie "laatste boek move" toegevoegd aan een van de bewegingen van je tegenstander ergens rond bewegen vijf of zes en na uw verhuizing, zie je de actuele positie geëvalueerd als zijnde significant voordeel van je tegenstander (bijvoorbeeld 0,50 of beter) . Uiteraard betekent dit dat u nodig hebt om uw opening bestuderen grondiger, je ging "uit het boek van" te vroeg (en zeer slecht), die gaf je tegenstander het voordeel volledig te vroeg in het spel. Dit is vooral van cruciaal belang als je regelmatig speelt een bepaalde opening en zie dit soort dingen gebeuren de hele tijd (en, zoals ik vaak heb gehamerd in mijn tutorial schrijven over de laatste tien jaar, is dit vaak niet een kwestie van onthouden bepaalde variaties en beweging sequenties, maar eerder een kwestie van het leren van de ideeën achter uw favoriete openingen -. wat elke speler probeert te bereiken kennen van de ideeën is over het algemeen veel nuttiger dan de eenvoudige hoofd leren van variaties, omdat je dan weet hoe je je te straffen tegenstander fouten toen hij "gaat uit van het boek" in het begin maar).
In feite is dit laatste punt is ook van toepassing op je eigen fouten. Laten we zeggen dat een van de spelers gaat "uit het boek van" vroeg, de motor zegt dat je in het vervolg starten met het voordeel, maar dan moet je het verliest in de komende paar bewegingen. Dit betekent dat u zeker een beter begrip van de ideeën achter die opening moet, omdat je aan het spelen bent bewegingen die in strijd zijn met de onderliggende de opening van de "thema".
Hetzelfde geldt voor het eindspel. Je zou het spelen van een goede opening en middenspel, maar dan geleidelijk (of plotseling!) Te zien van de motor van de evaluatie zal tegen u wanneer er weinig stukken op het bord. Uiteraard betekent dit dat uw eindspeltechniek werk moet - je moet eindspel handleidingen en praktijk eindspel posities te bestuderen tegen uw schaakcomputer (en / of eindspel problemen van boeken en cd's op te lossen).

Ik haat het om plagiaat van mezelf, maar ik schreef een soortgelijk artikel over dit onderwerp in 2000 en ik kan niet denken aan een manier om op mijn optelling verbeteren van dat artikel. Dus ik zal presenteren een fragment en hier herhalen dat sommatie (met een paar bewerkingen):

Het komt allemaal neer op het volgende: studeren veel van uw verliezen en zien of er patronen zijn aanwezig. Kijk die er in het spel dat je slecht doet (opening, middenspel, eindspel of) en zoek naar hoe je het slecht doet (de plotselinge tactische bliksemschicht die ruïnes uw dag of de trage positionele python-achtige verliefdheid die geleidelijk doet u in). Speel door je oude spellen, volgt Fritz 'analyse en suggesties, en nemen zorgvuldig kennis van de waar en hoe. Dit zal u vertellen de ruimte (n) van uw spel op die je nodig hebt om je studie concentreren.
Het is zo simpel - en zo moeilijk. Ik heb ontdekt dat het niet erg moeilijk voor mij om te kijken naar een groep van games en zie hoe ik ben verpest. Het harde deel doet het zware werk - het kraken van de boeken, het afvuren van de opleiding schijven en busting mijn hersenen om de dingen die ik niet weet te leren. Niemand kan dat doen, maar ik. Fritz kan een pistool niet te maken aan mijn hoofd en dwingen me om te studeren, ik moet dat doen op mijn eigen. Ik kan kopen alle boeken en software in de wereld, maar mijn spel blijft een tekort tenzij ik lees ze en gebruik ze.

Als je koopt een schaakboek, lezen. Als je koopt een trainings-cd, bestuderen. Je kunt met ze naar bed onder je kussen, maar het proces van osmose is gedoemd te mislukken. Als je wat motivatie om te studeren, net hoofd naar beneden naar uw lokale schaakclub. Elke club heeft een echte jackass - de man die grijnst en maakt sommige kleinerende opmerking toen hij slaat je, altijd luid genoeg zodat de andere spelers kunnen horen. Ga spelen een paar spelletjes met hem. Ik garandeer dat je vrij snel gemotiveerd te raken. Het dient altijd te motiveren mij. Geloof me op dit volgende punt - wraak is zeer onderschat. Er is niets in de wereld is als het zien van de grijns verdwijnt uit het gezicht van een arrogante speler als hij beseft dat hij kapot is. Dat moment alleen al maakt al het harde werk de moeite waard.
Maar er is altijd het oude cliche over hoe de reis is de beloning. Er is veel van de waarheid van deze, ook. Het harde werk dat men doet in het verbeteren van de game is op zich al een belangrijke bron van trots voor veel mensen. Vergeet de eindresultaten voor een moment. Gewoon het toevoegen van een beetje schaken kennis om je mentale arsenaal kan een lonende ervaring zijn, zelfs als u zelden gelegenheid om het te gebruiken over het bord te hebben.

Wat we hebben gedaan in de loop van deze drie artikelen is leren hoe u het meest waardevolle te gebruiken, maar vreemd meest onderschat en onderbenut, voorzien in het schaakspel te spelen programma's: het spel analyse functies. Leren hoe je deze functies te gebruiken en, nog belangrijker, hoe interpreteren van de resultaten zijn misschien wel de meest waardevolle vaardigheden die je kunt verwerven als eigenaar van een schaakspel te spelen programma. Het is mijn hoop dat deze artikelen hebben gediend om de weg voor u te wijzen.

No comments:

Post a Comment